Bodový stav řidiče: Jak si udržet čistý štít a vyhnout se pokutám
- Základní informace o bodovém systému v ČR
- Maximální počet bodů a jejich postupné načítání
- Nejčastější přestupky a jejich bodové ohodnocení
- Možnosti odečtu bodů a podmínky rehabilitace
- Následky dosažení 12 trestných bodů
- Kontrola bodového stavu online a osobně
- Rozdíly bodování pro začínající a zkušené řidiče
- Porovnání českého systému se zahraničními modely
- Statistiky účinnosti bodového systému v praxi
- Právní možnosti při nesouhlasu s body
Základní informace o bodovém systému v ČR
Bodový systém v České republice představuje důležitý nástroj pro hodnocení a kontrolu chování řidičů na českých silnicích. Tento systém byl zaveden v roce 2006 a od té doby prošel několika úpravami. Každý řidič začíná s čistým kontem, tedy nulovým počtem bodů. Body se přičítají za spáchané přestupky a trestné činy v silničním provozu, přičemž maximální hranice je 12 bodů. Po dosažení nebo překročení této hranice dochází k odebrání řidičského oprávnění.
Závažnost jednotlivých přestupků se odráží v počtu přidělených trestných bodů. Nejzávažnější přestupky jsou hodnoceny 7 body, například řízení pod vlivem alkoholu nad 0,3 promile nebo odmítnutí dechové zkoušky. Za středně závažné přestupky, jako je překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec, se uděluje 5 bodů. Méně závažné přestupky jsou pak hodnoceny 2 nebo 3 body.
Řidiči mají možnost sledovat svůj aktuální bodový stav několika způsoby. Nejjednodušší je využití portálu občana, kde lze po přihlášení zjistit aktuální stav bodového konta. Další možností je osobní návštěva příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Za výpis z bodového hodnocení se platí správní poplatek.
Systém také nabízí možnost snížení počtu bodů. Po uplynutí 12 měsíců bez spáchání přestupku nebo trestného činu se odečítají 4 body. Řidiči mohou také absolvovat školení bezpečné jízdy v akreditovaném středisku, což umožňuje odečtení 3 bodů. Tuto možnost lze však využít pouze jednou za kalendářní rok a pouze pokud řidič nemá na svém kontě více než 10 bodů.
V případě dosažení 12 bodů je řidič povinen odevzdat řidičský průkaz do 5 pracovních dnů od doručení oznámení. Zákaz řízení pak trvá jeden rok. Pro navrácení řidičského oprávnění musí řidič splnit několik podmínek, včetně přezkoušení z odborné způsobilosti a doložení dokladu o přezkoumání zdravotní způsobilosti.
Bodový systém má významný preventivní účinek a motivuje řidiče k odpovědnějšímu chování na silnicích. Statistiky ukazují, že po jeho zavedení došlo k významnému snížení počtu závažných dopravních nehod. Systém je pravidelně vyhodnocován a upravován tak, aby co nejlépe plnil svůj účel - zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Řidiči by měli pravidelně kontrolovat svůj bodový stav a v případě přidělení bodů zvážit své chování za volantem, aby předešli případnému odebrání řidičského oprávnění.
Maximální počet bodů a jejich postupné načítání
V České republice je bodový systém hodnocení řidičů nastaven tak, že maximální počet bodů, který může řidič získat, je 12. Tento limit představuje hranici, při jejímž dosažení dochází k odebrání řidičského oprávnění. Body se přičítají postupně za jednotlivé přestupky a dopravní delikty, přičemž závažnost provinění určuje počet přidělených trestných bodů. Systém funguje na principu kumulace, což znamená, že se body za různé přestupky sčítají v rámci stanoveného časového období.
Řidič může získávat body postupně, například při spáchání méně závažného přestupku dostane 2 body, při závažnějším 3 nebo 4 body, a při nejzávažnějších proviněních může najednou obdržet až 7 bodů. Je důležité si uvědomit, že bodové hodnocení má preventivní charakter a má motivovat řidiče k bezpečnější jízdě. Pokud řidič dosáhne hranice 12 bodů, správní orgán mu neprodleně oznámí dosažení maximálního počtu bodů a vyzve jej k odevzdání řidičského průkazu do 5 pracovních dnů od doručení oznámení.
Systém také umožňuje postupné odmazávání bodů, pokud se řidič nedopouští dalších přestupků. Za každých 12 měsíců bez přestupku se odečítají 4 body, což dává řidičům možnost své bodové konto postupně vylepšovat. Nicméně, pokud řidič dosáhne maximálního počtu 12 bodů, musí podstoupit přezkoušení z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a absolvovat přezkoušení z předpisů o provozu na pozemních komunikacích.
Je třeba zdůraznit, že načítání bodů probíhá automaticky v centrálním registru řidičů, a to bez ohledu na to, zda řidič zaplatil pokutu nebo bylo pravomocně rozhodnuto o jeho přestupku. Body jsou zaznamenány ke dni spáchání přestupku nebo trestného činu, nikoliv ke dni právní moci rozhodnutí. Toto pravidlo zajišťuje spravedlivé hodnocení všech řidičů a zamezuje případným manipulacím s časovým hlediskem.
Řidiči mají právo požádat o výpis svého bodového hodnocení, aby měli přehled o aktuálním stavu svého bodového konta. Tento výpis lze získat na kterémkoliv pracovišti obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo prostřednictvím portálu veřejné správy. Pravidelná kontrola bodového stavu je důležitým nástrojem prevence, neboť umožňuje řidičům včas reagovat na zhoršující se situaci a přizpůsobit své chování tak, aby předešli dosažení kritické hranice 12 bodů.
Nejčastější přestupky a jejich bodové ohodnocení
V rámci bodového systému řidičů v České republice existuje několik přestupků, které jsou řidiči páchány nejčastěji a za které jsou jim následně připisovány trestné body. Mezi nejvážnější prohřešky patří překročení rychlosti o více než 40 kilometrů v hodině v obci, za což řidič obdrží 5 bodů a pokutu až do výše 10 000 korun. Stejný počet bodů dostane také za překročení rychlosti o více než 50 kilometrů mimo obec.
Velmi častým přestupkem je také nerespektování červené na semaforu, které je ohodnoceno 4 body a pokutou do výše 5 000 korun. Obdobně závažným proviněním je nezastavení na železničním přejezdu při signálu Stůj, za což řidič obdrží rovněž 4 body. Mezi další časté přestupky patří řízení vozidla pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, které může být ohodnoceno až 7 body v závislosti na naměřených hodnotách.
Řidiči často podceňují také používání mobilního telefonu za jízdy, které je sankcionováno 2 body a pokutou do výše 2 500 korun. Nezanedbatelným přestupkem je také nepoužití bezpečnostních pásů nebo dětské autosedačky, za což jsou uděleny 3 body. Nedání přednosti v jízdě je hodnoceno 4 body a může vést k pokutě až 5 000 korun.
V případě ohrožení chodce na přechodu pro chodce hrozí řidiči 4 body a pokuta do výše 5 000 korun. Velmi nebezpečným přestupkem je také couvání, otáčení nebo jízda v protisměru na dálnici, které je sankcionováno 6 body. Nezanedbatelným proviněním je také neposkytnutí první pomoci při dopravní nehodě, za což hrozí 7 bodů.
Systém bodového hodnocení má především preventivní charakter a má motivovat řidiče k dodržování pravidel silničního provozu. Po dosažení 12 bodů přichází řidič automaticky o řidičské oprávnění na jeden rok. Pro jeho opětovné získání musí absolvovat přezkoušení z odborné způsobilosti.
Mezi další časté přestupky patří také nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem, které je hodnoceno 2 body, nebo nezastavení po dopravní nehodě, které může být sankcionováno až 7 body. Řidiči by měli věnovat pozornost také technickému stavu vozidla, jelikož jízda s vozidlem ve špatném technickém stavu může být ohodnocena až 5 body.
V případě opakovaných přestupků se body sčítají a mohou vést k rychlejšímu dosažení hranice 12 bodů. Je proto důležité dbát na dodržování pravidel silničního provozu a vyvarovat se rizikovému chování za volantem. Body se z evidenci karty řidiče odmazávají po uplynutí 12 měsíců od posledního přestupku, pokud řidič během této doby nespáchá žádný bodovaný přestupek.
Možnosti odečtu bodů a podmínky rehabilitace
V rámci bodového systému hodnocení řidičů existuje několik způsobů, jak lze dosáhnout odečtu bodů z celkového bodového konta. Základním předpokladem pro možnost odečtu bodů je skutečnost, že řidič nesmí po dobu 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců spáchat žádný přestupek. Pokud tuto podmínku splní, dojde k automatickému odečtení 4 bodů z jeho bodového konta. Tento proces se nazývá rehabilitace řidiče a probíhá bez nutnosti podání žádosti.
Pro řidiče, kteří chtějí aktivně pracovat na zlepšení svého bodového stavu, existuje možnost absolvování školení bezpečné jízdy v akreditovaném středisku. Toto školení musí být absolvováno v rozsahu minimálně 8 hodin a řidič může tento kurz absolvovat pouze jednou za kalendářní rok. Po úspěšném dokončení školení se řidiči odečtou 3 body z jeho bodového konta. Je důležité poznamenat, že tento způsob odečtu bodů lze využít pouze v případě, že celkový počet řidičových bodů nepřesahuje 10 bodů.
Systém také pamatuje na specifické situace, kdy řidič dosáhne hranice 12 bodů a dojde k pozbytí řidičského oprávnění. V takovém případě může řidič požádat o vrácení řidičského oprávnění nejdříve po uplynutí jednoho roku od jeho pozbytí. Podmínkou je však úspěšné absolvování přezkoušení z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a doložení dokladu o přezkoušení příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.
Pro mladé a začínající řidiče platí přísnější podmínky rehabilitace. Řidiči, kteří jsou držiteli řidičského oprávnění kratší dobu než 2 roky, musí být obzvláště opatrní, neboť u nich může dojít k rychlejšímu načítání bodů vzhledem k závažnosti přestupků. V jejich případě je doporučeno věnovat zvýšenou pozornost dodržování pravidel silničního provozu a preventivně absolvovat dodatečná školení bezpečné jízdy.
Proces rehabilitace řidiče je nastaven tak, aby motivoval k zodpovědnému chování na silnicích. Systém umožňuje postupné snižování bodového zatížení, přičemž klade důraz na dlouhodobé dodržování pravidel silničního provozu. Je třeba zdůraznit, že bodový systém není primárně represivním nástrojem, ale především preventivním opatřením, které má vést ke zvýšení bezpečnosti na českých silnicích.
V případě, že řidič dosáhne nulového počtu bodů, začíná se jeho bodové konto počítat znovu od začátku. Tato situace představuje příležitost pro nový start a možnost prokázat své zodpovědné chování v silničním provozu. Je důležité si uvědomit, že každý řidič má možnost aktivně ovlivnit svůj bodový stav dodržováním pravidel a využíváním dostupných možností rehabilitace.
Následky dosažení 12 trestných bodů
Dosažení maximálního počtu dvanácti trestných bodů v bodovém systému hodnocení řidičů představuje závažný následek v podobě ztráty řidičského oprávnění. Příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností po zjištění, že řidič dosáhl hranice 12 bodů, neprodleně písemně oznámí tuto skutečnost dotyčnému řidiči. V oznámení úřad uvede den, kdy řidič dosáhl maximálního počtu bodů, a současně jej vyzve k odevzdání řidičského průkazu do 5 pracovních dnů od doručení tohoto oznámení.
Řidičské oprávnění pozbývá platnosti uplynutím 5 pracovních dnů od doručení oznámení o dosažení 12 bodů. Pokud řidič neodevzdá řidičský průkaz v stanovené lhůtě dobrovolně, může mu být uložena pokuta až do výše 10 000 Kč. V případě opakovaného spáchání tohoto přestupku může být pokuta navýšena až na 20 000 Kč.
Pro řidiče, kteří dosáhli hranice 12 bodů, existuje možnost opětovného získání řidičského oprávnění. Podmínkou je, že musí počkat minimálně jeden rok od pozbytí řidičského oprávnění. Během této doby nesmí řídit motorová vozidla. Po uplynutí roční lhůty musí žadatel o navrácení řidičského oprávnění splnit několik zákonných podmínek. Především je nutné úspěšně absolvovat přezkoušení z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, které zahrnuje teoretickou i praktickou část.
Součástí procesu navrácení řidičského oprávnění je také doložení dokladu o přezkoumání zdravotní způsobilosti včetně dopravně psychologického vyšetření. Tato vyšetření musí prokázat, že žadatel je zdravotně i psychicky způsobilý k řízení motorových vozidel. Po splnění všech zákonných podmínek a úspěšném absolvování zkoušek může být řidiči vydáno nové řidičské oprávnění.
Je důležité zmínit, že po opětovném získání řidičského oprávnění začíná řidič s čistým štítem - tedy s nulovým počtem trestných bodů. Nicméně musí být obzvláště opatrný, protože případné další dosažení 12 bodů by znamenalo opakování celého procesu, včetně roční čekací doby. Navíc při opakovaném dosažení maximálního počtu bodů mohou úřady přistupovat k případu přísněji a důkladněji zkoumat způsobilost řidiče k řízení motorových vozidel.
Systém bodového hodnocení řidičů tak představuje účinný nástroj pro eliminaci nebezpečných řidičů z provozu na pozemních komunikacích. Ztráta řidičského oprávnění při dosažení 12 bodů není trestem v pravém slova smyslu, ale preventivním opatřením, které má chránit ostatní účastníky silničního provozu před řidiči, kteří opakovaně porušují pravidla silničního provozu a představují tak zvýšené riziko pro bezpečnost na silnicích.
Bodový systém je jako zrcadlo našeho chování na silnici. Každý bod méně je krokem k lepšímu řidiči, každý bod navíc je varováním, že něco děláme špatně.
Kristýna Novotná
Kontrola bodového stavu online a osobně
Zjištění aktuálního počtu bodů v bodovém hodnocení řidiče je možné provést několika způsoby. Nejpohodlnější metodou je kontrola bodového stavu online prostřednictvím Portálu občana, kde se řidič může přihlásit pomocí své elektronické identity. K dispozici je několik možností přihlášení, včetně bankovní identity, mobilního klíče eGovernmentu nebo datové schránky. Po úspěšném přihlášení má řidič okamžitý přístup ke svému bodovému kontu a může si zobrazit detailní přehled všech zaznamenaných přestupků.
Další možností je osobní návštěva obecního úřadu obce s rozšířenou působností, kde může řidič požádat o výpis z registru řidičů. Při této variantě je nutné předložit platný doklad totožnosti a počítat s úředním poplatkem ve výši 100 Kč. Výhodou osobní návštěvy je možnost přímé konzultace případných nejasností s úředníkem a získání ověřeného výpisu, který může sloužit jako oficiální doklad.
Pro řidiče, kteří preferují vyřízení záležitosti z domova, ale nemají přístup k Portálu občana, existuje také možnost zaslat písemnou žádost na příslušný úřad. V tomto případě je třeba počítat s delší dobou vyřízení a nutností úředně ověřit podpis na žádosti. Výpis bodového hodnocení bude následně zaslán na uvedenou korespondenční adresu.
Pravidelná kontrola bodového stavu je důležitá zejména pro profesionální řidiče a osoby, které jsou závislé na řízení motorového vozidla. Systém bodového hodnocení funguje jako preventivní nástroj, který má motivovat řidiče k dodržování pravidel silničního provozu. Za různé přestupky jsou přidělovány body v rozmezí od 2 do 7 bodů, přičemž dosažení hranice 12 bodů vede k odebrání řidičského oprávnění.
V případě nejasností ohledně zaznamenaných bodů má řidič právo podat námitku proti jejich udělení. Tuto námitku je nutné podat písemně na příslušný úřad obce s rozšířenou působností do 10 pracovních dnů od doručení oznámení o záznamu bodů. Úřad následně přezkoumá oprávněnost záznamu a vydá rozhodnutí.
Je důležité zmínit, že body se z registru automaticky odmazávají po uplynutí 12 měsíců od posledního přestupku, pokud řidič v této době nespáchal žádný další bodovaný přestupek. Řidiči také mají možnost absolvovat školení bezpečné jízdy, které jim umožní odečtení 3 bodů z celkového bodového konta. Toto školení lze však absolvovat pouze jednou za kalendářní rok a pouze v případě, že řidič nemá na svém kontě více než 10 bodů.
Rozdíly bodování pro začínající a zkušené řidiče
V České republice existuje významný rozdíl v bodovém hodnocení mezi začínajícími a zkušenými řidiči, což je systém zavedený především pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Začínající řidiči, tedy ti, kteří vlastní řidičský průkaz méně než dva roky, podléhají přísnějšímu bodovému systému. Toto opatření bylo zavedeno s ohledem na statistiky, které dlouhodobě ukazují vyšší míru nehodovosti u méně zkušených řidičů.
Přestupek | Počet bodů |
---|---|
Řízení pod vlivem alkoholu nad 0,3 promile | 7 |
Překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci | 5 |
Nezastavení na červenou | 5 |
Řízení bez řidičského oprávnění | 7 |
Překročení rychlosti o 20-40 km/h v obci | 3 |
Nepoužití bezpečnostních pásů | 3 |
Telefonování za jízdy | 2 |
Zatímco zkušený řidič může nasbírat maximálně dvanáct trestných bodů, než mu je odebrán řidičský průkaz, začínající řidič má tento limit snížený na pouhých sedm bodů. Tento rozdíl reflektuje skutečnost, že nezkušení řidiči potřebují více času na získání rutiny a osvojení si správných návyků v silničním provozu. Systém je nastaven tak, aby je motivoval k větší opatrnosti a zodpovědnosti.
Další významný rozdíl spočívá v délce rehabilitačního období. Pokud zkušený řidič spáchá přestupek, body se mu odečítají po dvanácti měsících bezproblémového řízení, zatímco začínající řidič musí prokázat bezchybné chování po dobu osmnácti měsíců. Toto prodloužené období má zajistit, že začínající řidič skutečně osvojil správné návyky a není pouze dočasně opatrnější.
V případě závažnějších přestupků, jako je například překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec, dostává začínající řidič automaticky o jeden trestný bod více než zkušený řidič. Stejně tak při nerespektování červené na semaforu nebo při nedání přednosti v jízdě je bodové ohodnocení pro začínající řidiče vyšší.
Systém také ukládá začínajícím řidičům povinnost absolvovat dodatečné školení při dosažení čtyř trestných bodů. Toto školení zahrnuje teoretickou část zaměřenou na pravidla silničního provozu a praktickou část, kde se řeší konkrétní rizikové situace. Zkušení řidiči mají tuto povinnost až při dosažení šesti bodů.
Rozdílný přístup se projevuje i v možnostech odpuštění bodů. Zatímco zkušený řidič může požádat o odpuštění některých bodů po absolvování bezpečnostního školení, začínající řidič tuto možnost nemá. Musí si projít celým rehabilitačním obdobím bez jakýchkoliv úlev. Toto opatření má zajistit, že skutečně získá potřebné zkušenosti a návyky před tím, než mu budou poskytnuty stejné podmínky jako zkušeným řidičům.
Specifická pravidla platí také pro alkohol za volantem, kde je u začínajících řidičů uplatňována absolutní nulová tolerance. Zatímco u zkušených řidičů může být minimální množství alkoholu v některých případech tolerováno, u začínajících řidičů vede jakákoliv naměřená hodnota k okamžitému udělení maximálního počtu bodů a často i k odebrání řidičského oprávnění.
Porovnání českého systému se zahraničními modely
Český bodový systém hodnocení řidičů, zavedený v roce 2006, se v mnohém inspiroval zahraničními modely, především německým a rakouským systémem. Při detailním pohledu však zjistíme významné rozdíly v přístupu jednotlivých zemí. V České republice je nastaven limit 12 bodů, zatímco například v Německu funguje systém s 8 body a ve Francii dokonce s 12 body, které řidič postupně ztrácí.
Zajímavým příkladem je britský systém, který pracuje s limitem 12 bodů podobně jako ten český, ale body se zde načítají rychleji a jsou platné po dobu 3 let od spáchání přestupku. Ve Velké Británii navíc existuje možnost absolvovat speciální kurzy, které mohou vést k odpočtu bodů, což v českém systému dlouho chybělo a bylo zavedeno až později.
Slovenský model je českému velmi podobný, což není překvapivé vzhledem ke společné historii obou zemí. Slovenští řidiči však mohou získat maximálně 18 bodů, což poskytuje větší prostor pro drobnější přestupky před dosažením kritické hranice. Polský systém je specifický tím, že začíná na 20 bodech a řidič je postupně ztrácí, což psychologicky působí odlišně než české přičítání bodů.
V Rakousku funguje systém předběžných opatření, kdy po spáchání určitých přestupků musí řidič absolvovat dodatečné školení ještě před případným odebráním řidičského oprávnění. Tento preventivní přístup se ukazuje jako velmi efektivní a mohl by být inspirací pro další vývoj českého systému.
Francouzský model je považován za jeden z nejpřísnějších v Evropě. Začínající řidiči dostávají pouze 6 bodů a teprve po třech letech bezproblémového řízení získávají plný počet 12 bodů. Tento přístup se ukázal jako účinný především u mladých řidičů, kde výrazně snížil nehodovost.
Specifickým případem je německý systém, který prošel v roce 2014 významnou reformou. Nyní používá osmibodovou škálu a přestupky jsou rozděleny do kategorií podle závažnosti. Německý model klade velký důraz na vzdělávání řidičů a nabízí různé možnosti, jak si body snížit prostřednictvím dobrovolných seminářů a školení.
Zajímavostí je, že některé země, jako například Nizozemsko nebo Švýcarsko, bodový systém vůbec nepoužívají a spoléhají se na jiné formy postihů, především na vysoké pokuty a přímé odebrání řidičského oprávnění. Tyto systémy však vyžadují velmi efektivní vymáhání práva a důslednou kontrolu dodržování předpisů.
Český systém se v mezinárodním srovnání jeví jako relativně přísný, ale zároveň poskytuje dostatečný prostor pro nápravu. Inspirativní by mohlo být především zavedení více preventivních prvků a možností pro aktivní snižování bodového konta, jak je to běžné v západoevropských zemích. Důležité je také zmínit, že účinnost bodového systému není dána pouze jeho nastavením, ale především důsledností jeho uplatňování a vymáhání v praxi.
Statistiky účinnosti bodového systému v praxi
Bodový systém v České republice přinesl od svého zavedení v roce 2006 významné změny v chování řidičů na českých silnicích. Podle dostupných statistik Ministerstva dopravy došlo v prvních letech po zavedení systému k výraznému poklesu počtu závažných dopravních přestupků. Zejména v období 2006-2008 byl zaznamenán pokles o téměř 30% u nejzávažnějších přestupků proti bezpečnosti silničního provozu.
Data z posledních let však ukazují, že účinnost bodového systému postupně klesá. Zatímco v prvním roce po zavedení systému přišlo o řidičský průkaz kvůli dosažení 12 bodů přibližně 2500 řidičů, v současnosti toto číslo dosahuje průměrně 4000 případů ročně. Tento trend naznačuje, že prvotní respekt z bodového systému se u některých řidičů postupně vytrácí.
Zajímavým zjištěním je, že nejvíce bodů řidiči získávají za překročení rychlosti v obci o více než 20 km/h, což představuje přibližně 40% všech udělených bodů. Na druhém místě se umístilo používání mobilního telefonu za jízdy, následované jízdou na červenou. Statistiky také odhalují, že muži jsou výrazně častějšími příjemci trestných bodů než ženy, a to v poměru přibližně 4:1.
Z dlouhodobého hlediska se ukazuje, že bodový systém má největší preventivní účinek na řidiče ve věkové kategorii 25-45 let. Tato skupina vykazuje nejvyšší míru změny chování po obdržení prvních trestných bodů. Naopak u mladých řidičů do 25 let je patrná tendence k rizikovějšímu chování i přes hrozbu ztráty řidičského oprávnění.
Analýza dat také poukazuje na regionální rozdíly v účinnosti bodového systému. Nejvyšší počet řidičů s 12 body je dlouhodobě evidován ve Středočeském kraji a v Praze, což lze částečně přičíst vyšší hustotě provozu a intenzivnějším kontrolám ze strany policie. Naopak nejnižší počty vybodovaných řidičů jsou zaznamenávány v krajích Vysočina a Karlovarském.
Významným faktorem ovlivňujícím účinnost systému je také rychlost zpracování přestupků. Statistiky ukazují, že průměrná doba od spáchání přestupku do zaznamenání bodů do registru se pohybuje okolo 60 dnů, což může snižovat výchovný efekt bodového hodnocení. V některých případech dochází k situacím, kdy řidič získá další body ještě předtím, než je informován o předchozím přestupku.
Z pohledu prevence je zajímavé, že přibližně 75% řidičů, kteří absolvovali školení bezpečné jízdy po dosažení hranice 10 bodů, v následujících dvou letech nezískalo žádné další body. Toto zjištění podporuje význam preventivních a vzdělávacích programů jako doplňku k represivní složce bodového systému.
Právní možnosti při nesouhlasu s body
V případě nesouhlasu s udělenými body v bodovém systému má řidič několik možností, jak se bránit. Základním předpokladem je včasné podání odporu nebo námitky proti rozhodnutí. Řidič musí jednat bezodkladně, nejpozději do 15 dnů od doručení oznámení o započtení bodů. Námitku je třeba podat písemně příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, který body zaznamenal.
Při podání námitky je důležité přesně specifikovat, proti kterým bodům se řidič odvolává a uvést relevantní důvody. Může jít například o situaci, kdy body byly započteny neoprávněně, došlo k administrativní chybě nebo řidič nebyl skutečným pachatelem přestupku. K námitce je vhodné přiložit veškeré dostupné důkazy, které mohou podpořit tvrzení řidiče.
Pokud úřad námitce nevyhoví, má řidič právo podat správní žalobu ke krajskému soudu. Lhůta pro podání správní žaloby činí dva měsíce od doručení zamítavého rozhodnutí. V této fázi je již doporučeno využít služeb advokáta specializujícího se na dopravní právo, který může významně zvýšit šanci na úspěch. Správní žaloba musí obsahovat všechny zákonem požadované náležitosti a jasnou argumentaci.
V případě, že řidič nesouhlasí s původním rozhodnutím o přestupku, které vedlo k udělení bodů, může využít institut odporu proti příkazu nebo odvolání proti rozhodnutí. Tato možnost však existuje pouze v době řešení samotného přestupku, nikoliv až po započtení bodů. Proto je zásadní reagovat ihned při obdržení příkazu nebo rozhodnutí o přestupku.
Zvláštní pozornost je třeba věnovat situacím, kdy řidič dosáhne hranice 12 bodů. V takovém případě následuje odebrání řidičského oprávnění na 12 měsíců. I zde existuje možnost právní obrany, pokud řidič prokáže, že některé body byly započteny neoprávněně. Je však nutné jednat rychle, protože podání námitky proti odebrání řidičského oprávnění nemá odkladný účinek.
Řidiči mají také možnost požádat o nahlédnutí do svého bodového konta a získat výpis, který jim umožní kontrolovat aktuální stav bodů. Pravidelná kontrola bodového konta může pomoci včas odhalit případné nesrovnalosti a reagovat na ně v zákonných lhůtách. Výpis lze získat na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností nebo prostřednictvím Czech POINTu.
V rámci právní obrany je možné využít i institut obnovy řízení, pokud se objeví nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být dříve uplatněny. Tento postup je však výjimečný a vyžaduje skutečně závažné důvody. Úspěšnost takového postupu je relativně nízká, ale v odůvodněných případech může vést ke změně rozhodnutí.
Publikováno: 21. 06. 2025
Kategorie: doprava